fredag, januar 11, 2013

Helsinki og strik?

i slutningen af denne måned skal jeg på kursus i Helsinki, der er knap 3 timer lørdag formiddag på egen hånd, inden flyet sætter kurs mod Cph. Er der nogen der lige har et par fif til hvad jeg skal bruge min kostbare tid på angående strik, garn, magasiner. Jeg har fundet nogel forskellige adresser på finske garnbutikker, men det er jo altid svært at vide hvilke der er gode og har de specielle garner.

Hotellet ligger meget centralt, så jeg tror jeg nemt kan gå til det hele.

hvad er Finland kendt for med hensyn til strik? Jeg kender få designers via Ravelry og ellers synes jeg kun jeg finder luffer. Er Finland ikke et uldland, jeg tænker kulde, sne og frost plejer at skabe et vist behov for uld og alle de produkter man kan lave af uld.

6 kommentarer:

christunte sagde ...

Hende med 'Color affection' er da finsk, ihvertfald. Veera. Men jeg aner ikke, om hun er stor i Finland eller bare på Ravelry (ikke, fordi der er noget 'bare' over Ravelry.....)

dqpage sagde ...

man kunne godt forestille sig, det var et uldland ..
men på den anden side - jeg har ikke en forestilling om, at de har mange får i Finland. Masser af skove, men ikke arealer til får. Jeg kan naturligvis tage fejl, for jeg kender mildest talt ikke meget til Finland og har aldrig været der.
Madam Munch har interesseret sig en del for strikketraditioner rundt omkring - måske hun ved lidt mere ?

Karen sagde ...

Jeg har været i Finland, dog ikke Helsinki, men der er flere garnproducenter i Finland. Jeg besøgte både mere traditionelle garnbutikker og mere moderne med lækre garner. Så der er masser af garn i Finland. Desuden er dr et marked hver lørdag(?) i Helsinki, hvor der bla. bliver solgt hjemmefarvet garn. Det ved jeg fra en blog som jeg desværre ikke husker navnet på. God tur, Finland erdet dejligt land! ( jeg har så kun været på vestkysten)

Kristine sagde ...

Jeg kan ikke huske at have set en garnbutik i Helsingfors og kun enkelte stofbutikker (da jeg studerede der syede jeg og holdt strikkepause). Er dog sikker på at der er garnbutikker.
Jeg tror at det torv, som Karen nævner er det ved havne hvorfra færgen til Savonlinna går fra.
Gid det var mig. Syntes Helsingfors er en dejlig by. Der er virkelig mange smukke steder (bygninger og natur). Er meget begejstret for hvordan naturen altid er tæt på selv om man er midt i en by.
God tur

Uldbegavet sagde ...

Jeg har desværre aldrig været der, så jeg er ikke til nogen hjælp, men vil alligevel ønske dig rigtig god rejse.

ida, Silkeborg sagde ...

Jeg er total misundelig, Helsinki er bare så dejlig en by og de har verdens lækreste garn og nogle super designs. Da du var her i maj, gik der en bog rundt med en finsk strikdesigner, hun hedder Sirkka Könönen, hun har en butik i Helsinki, hun bruger et garn som hedder Pirrkalanka, garnet findes i 2 tykkelser 170 og 400 m pr. 100 gram. Da jeg var i Helsinki for mange år siden, lå der et center nær havnen som hed senatticentret (Skrives muligvis anderledes) og der solgte de garnet.
Hjemmesiden til en af dem som sælger garn på torvet hedder: Riihivilla, dyeing with natural dyes.